Projecte d’acollida a persones d’Ucraïna que fugen de la guerra

Llegeix el blog amb el dia a dia del projecte de la Fundació CorAvant.

“Hem passat un dia molt agradable!”
“Moltes gràcies pels consells, suggeriments, ajudes…”

Aquests són alguns dels missatges que vam rebre al grup de whatsapp de les famílies acollidores de persones ucraïneses després de la trobada que vam fer el diumenge 8 de maig dins del projecte d’acollida a persones d’Ucraïna de la Fundació CorAvant.

El Pont romànic d’Esplugues (Castellcir) va ser el lloc escollit per a la trobada, perquè la gran majoria de famílies nouvingudes estan vivint amb famílies del Moianès (Moià, Castellterçol, Castellcir, Sant Quirze Safaja). Tot i que, dins del projecte de l’entitat, també hi ha famílies acollidores a Osona (Cantonigròs), al Vallès Oriental (Lliçà de Vall, Bigues i Riells), al Vallès Occidental (Viladecavalls), al Baix Llobregat (Pallejà) i a Barcelona.

Ens vam trobar a dos quarts de dotze del migdia a Castellterçol i vam anar caminant fins al Pont romànic d’Esplugues (Castellcir). Va ser una passejada còmoda i fàcil per a tots, per un camí verd i planer. Un cop allà, i després de dinar, mentre els més petits i petites gaudien d’una bona estona amb els voluntaris i voluntàries pallassos i pallasses d’hospital de la Fundació CorAvant, vam oferir a les famílies acollidores i acollides un espai de xerrada, acolliment i acompanyament.

La xerrada va tenir una part pràctica, dirigida per la Roser Galí, tècnica de l’àrea d’Atenció a les Persones del Consell Comarcal del Moianès; i la Dolors Elias, consellera de dinamització comunitària, salut, migracions i gent gran del mateix Consell Comarcal.

Galí i Elias van explicar els processos i procediments dels diversos recursos institucionals de què disposen les famílies com, per exemple, Serveis Socials, Servei d’Ocupació, Servei d’Aliments i robers de Càritas… Va ser una explicació molt propera i amena, que va resultar molt útil per a totes les famílies.

L’equip de la Fundació CorAvant vam parlar de l’acollida, de les relacions que s’estableixen entre famílies, d’acceptar que la convivència entre famílies catalanes i ucraïneses genera canvis i alteracions del ritme de vida i la dinàmica familiar, de com podem normalitzar els conflictes quotidians que puguin sorgir deguts a les diferències culturals, d’idioma… i de quins recursos podem utilitzar quan les coses no van bé.

També vam parlar del respecte, dels drets i deures de les famílies, de què s’espera de la família acollidora: incertesa, improvisació i resolució; i de què s’espera de la família d’acollida: que treballin conjuntament amb la família acollidora.

Les famílies catalanes del projecte d’acollida a Ucraïna de la Fundació CorAvant estan fent molt, però aquest nivell d’intensitat no pot durar eternament.

Des del Consell Comarcal del Moianès i la Fundació CorAvant vam encoratjar-les a elaborar plans conjunts amb les famílies ucraïneses per donar obertura a una següent fase: la formació o la inserció laboral de les persones nouvingudes.

La majoria de les famílies ucraïneses del projecte d’acollida de la Fundació CorAvant són mares amb fills i filles, però tenim també tres famílies on hi ha una àvia, i d’altres on hi ha una germana i un pare.

Totes elles ja tenen el NIE i estan empadronades aquí. Els nens i les nenes ja van a l’escola i tenen beques pel menjador i també per algunes activitats que es duen a terme dins de l’horari escolar.

Ens trobem amb tres casuístiques de famílies:

1. Les que volen tornar a Ucraïna de seguida que puguin.
  2. Les que ja han marxat, o tenen previst fer-ho, a altres països d’Espanya o d’Europa perquè allà hi tenen contactes que les poden ajudar.
  3. Les que es quedaran aquí.

Tan en la primera com en l’última casuística és molt important treballar la seva autonomia personal i econòmica, sigui mitjançant la formació o la inserció laboral.

Trobada de famílies acollidores i famílies ucraïneses acollides

El diumenge 8 de maig hem organitzat una trobada de famílies del projecte d’acollida a persones d’Ucraïna de la Fundació CorAvant.

Ens trobarem a Castellterçol, allà deixarem els cotxes, i anirem caminant fins al Pont romànic d’Esplugues (Castellcir). Allà, dinarem de pícnic i a la tarda farem una xerrada per a les famílies i els més petits podran gaudir d’una actuació de pallassos.

Esperem que ens faci un bon dia perquè el lloc que hem escollit convida molt a compartir i relaxar-se. Els nens i les nenes podran córrer lliurament i gaudir de l’espai, mentre els grans podrem compartir vivències i experiències

La Fundació CorAvant continua treballant per a acollir famílies ucraïneses amb necessitats especials

Des de la Fundació CorAvant, continuem rebent missatges de famílies que volen acollir famílies ucraïneses. La nostra tasca consisteix a anar registrant les seves dades en un llistat de reserva i tan bon punt veiem que necessitem més famílies, ens hi posarem en contacte per tal d’iniciar el procés de selecció com a família acollidora. Aquesta selecció es fa tenint en compte el perfil de cada persona o unitat familiar per tal d’ajuntar famílies ucraïneses i catalanes que tinguin un perfil semblant. També tenim en compte que les famílies acollides estiguin a prop les unes de les altres per a poder mantenir el contacte. Actualment, tenim un potencial de 30 famílies acollidores.

En aquests moments, la Fundació té diversos fronts oberts per a acollir famílies ucraïneses amb necessitats especials. Estem en contacte amb:

• El cap de cardiologia de Lviv i amb el cap de pediatria, per tal que la canalla amb llista d’espera que no podran operar allà puguin venir cap aquí a fer-ho. Una vegada tinguem coneixement de quants infants s’han d’operar, determinarem si ho podem assumir a Catalunya, o els haurem de repartir amb la resta de l’Estat (Madrid, Bilbao, Andalusia i València).
  • L’organització Salam Lab, que és la que té la majoria de centres d’acollida de Polònia, perquè puguin informar-nos de les famílies que hi ha amb necessitats especials, perquè si volen venir a Catalunya, puguin fer-ho.
  • La directora general de Migracions.

Totes aquestes fonts són les que ens poden portar en els pròxims dies més famílies que vulguin venir cap aquí.

El dia a dia de les famílies ucraïneses i les famílies d’acollida

Les 17 famílies ucraïneses acollides a través del projecte de la Fundació CorAvant i les famílies d’acollida estan rebent atenció personalitzada segons les seves necessitats específiques. Cada família és un món i cal que les atenguem individualment.

Les famílies acollidores ens expliquen que en el seu dia a dia viuen les diferències de costums i de cultura que tenen les famílies ucraïneses. Per exemple, en els hàbits alimentaris, mengen quan tenen gana, no estan acostumats a entaular-se per esmorzar, dinar, berenar i sopar com fem nosaltres. No tenen horaris establerts, i cuinen de manera molt diferent, tan pel que fa a aliments com a mètode de cocció.

Atenem de manera personalitzada cada família ucraïnesa i la seva família d’acollida

La setmana del 28 al 31 de març, la Rosa, la Gemma, en Xavier i la Maria, han anat a visitar les famílies del projecte d’acollida a persones d’Ucraïna que fugen de la guerra de la Fundació CorAvant.

Totes elles explicaven que una de les coses que estan fent més és ensenyar-los català. Les nouvingudes mostren molt d’interès a aprendre l’idioma. Algunes famílies, fins i tot, se les han enginyat omplint la casa de notes adhesives amb el nom de cada cosa en català i en ucraïnès.

Des de la Fundació CorAvant també les animem a aprendre la llengua i a descobrir diversos racons dels pobles on s’allotgen. I també els donem missatges de calma i esperança pel que fa al permís de treball, ja que és un procés més lent del que elles s’esperaven.

Per altra banda, estem preparant una trobada de famílies per a poder fer un nou retrobament totes plegades.

La Fundació CorAvant continua amb l’acollida de famílies ucraïneses

El dissabte 26 de març, a través del nostre projecte d’acollida a persones ucraïneses que fugen de la guerra, van arribar les set famílies amb fills i filles que tenen discapacitats múltiples de la frontera d’Ucraïna a València amb un avió militar del Govern d’Espanya.

Aquesta nova fita ha estat possible gràcies a la feina conjunta amb el Ministerio de Defensa, l’Oksana, la Gemma P, l’Elena A, la Rosa Armengol i la Mireia Salvador.

Des de la Fundació CorAvant continuem amb l’acollida de famílies ucraïneses que tenen fills o filles que tenen diagnosticada una patologia. Ara estem fent els tràmits perquè una família de metges de Madrid acullin una nena de quatre anys i la seva família de Kíev perquè pugui seguir amb el seu tractament, i d’un nen amb el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). I l’Oksana i la Gemma P estan en contacte amb més famílies.

El projecte d’acollida a persones d’Ucraïna continua i s’amplia

Ja fa gairebé una setmana que les famílies ucraïneses que van venir amb l’autocar estan amb les famílies d’acollida. Unes i altres, a poc a poc, van establint complicitats. Volem que les famílies ucraïneses se sentin segures i que vagin vencent les incerteses lògiques de qui arriba a un país llunyà. Pel que fa a la comunicació totes elles han hagut de posar en marxa molts recursos personals i alguns d’ells molt enginyosos.

Ara, des de la Fundació CorAvant anem fent el seguiment individualitzat amb cada una d’elles, juntament amb la traductora Maria Tieplova.

Des de l’entitat també estem preparades per rebre i atendre a altres famílies que venen cap aquí a través d’altres vies. La Gemma Poca està en contacte amb l’ONG Acción Norte que, des de Cracòvia, ens van enviant més famílies. Ara, de forma més immediata, estem esperant que arribin una mare amb tres fills i una noia de vint-i-un anys. També sabem que hi ha set famílies que tenen infants amb pluridiscapacitat i hem contactat amb una pediatra que està a Ucraïna per conèixer quina és la seva situació. Juntament amb el Ministeri de Defensa d’Espanya estem tramitant que totes elles puguin venir cap a València.

La guerra no s’acaba i sembla que va per llarg.

Com hem fet la selecció de les famílies d’acollida per les primeres famílies ucraïneses que ja estan a casa nostra?

La selecció de famílies d’acollida per a les persones que van venir amb l’autocar des de Cracòvia es va fer tenint en compte el perfil de cada persona o unitat familiar. Hem ajuntat famílies ucraïneses i catalanes amb un perfil semblant.

També hem tingut molt en compte els vincles que les famílies ucraïneses havien creat als centres d’acollida on estaven a Polònia i també durant el trajecte fins a Barcelona. Volíem que les famílies que havien tingut més relació estiguessin a prop i, per això, hem buscat famílies d’acollida que visquessin a prop perquè poguessin mantenir el contacte unes i altres.

Des de l’entitat, hem fet una tria molt acurada i personalitzada perquè no volíem trencar aquests vincles, ja que sabíem que farien més fàcil l’adaptació de les famílies nouvingudes a casa nostra.

Les famílies ucraïneses ja són amb les famílies d’acollida

Tal com estava previst, el dissabte 19 de març, l’autocar va arribar a Barcelona.

La trobada a la Parròquia de Santa Eulàlia va ser un moment ple de màgia i intriga al voltant de preguntes com, per exemple, “Com serà la meva família d’acollida?”, “I el lloc on m’allotjaré?”.

Quan, per fi, les famílies ucraïneses van poder posar cara a les famílies acollidores, van vèncer una altra incertesa. Aquestes mateixes recreacions en l’imaginari també es donaven en les famílies acollidores.

Vull comprendre el que em diuen les voluntàries de la Fundació CorAvant sobre els tràmits legals que he de fer. Estic molt cansada i em costa mantenir l’atenció. Hi ha molt d’enrenou. Totes tenim moltes preguntes a fer, dubtes a esvair. El traductor s’esforça a vehicular preguntes i respostes bidireccionals. Els de la Fundació ens han donat un dossier del projecte d’acollida en ucraïnès. Copsen el nostre esgotament i ens diuen que no hi ha pressa, que ja respondrem el qüestionari i la resta. Les famílies acollidores també tenen el mateix dossier i es presten a ajudar-nos un cop arribem a casa.

Olina

Les famílies acollidores van portar dolços i begudes calentes pels convidats. Van anar a rebre’ls al peu de l’autocar i els van ajudar a carregar les maletes als cotxes que els durien a casa.

Des que vam trucar per a acollir una família que fuig de la guerra, hem entrat en una nova dimensió. N’hem parlat molt a casa. La nostra vida en comú havia entrat en una rutina sense substància. Sento una empatia indescriptible per a aquestes dones que fugen. M’he sorprès amb la resposta de la meva parella. La nostra vida necessitava un revulsiu i l’acollida d’aquesta família pot ser un nou impuls. En tinc la percepció, en la seva mirada, en el to de la seva veu, en les seves carícies. Hem recuperat la tendresa que se n’havia anat sense adonar-nos-en, arraconant-se al fons de la calaixera de les nostres vides.

Marta

En la majoria de famílies acollidores són les dones les que han pres la iniciativa. De dona a dona serà fàcil teixir complicitats.

L’equip de suport de la Fundació CorAvant està preparat per a donar un cop de mà a les famílies: psicòlogues, treballadores socials, equip de traductors i voluntariat. Som una entitat petita que hem assumit un repte d’una dimensió considerable. Els nostres principis són sòlids i esdevenen el pal de paller que apuntala els nostres compromisos.

A l’hora del comiat amb els voluntaris i voluntàries que els han acompanyat durant tot el viatge des de Cracòvia, els somriures, els agraïments i les abraçades no hi ha faltat. Tot molt emocionant.

Ara, tot i que s’han dissipat algunes incerteses, continuen preguntant-se: quan podrem tornar a casa? Quan podrem tornar a abraçar els nostres?

L’autocar direcció Barcelona ja ha sortit de Cracòvia

Avui, divendres 18 de març, al matí, a les 7.15 hores, l’autocar ja ha sortit de Cracòvia cap a Barcelona.

Ens espera un viatge llarg. La previsió que tenim és que arribin dissabte al migdia.

Durant el trajecte, els nens i les nenes podran distreure’s amb els quaderns, retoladors i alguna petita joguina que el nostre equip de voluntaris i voluntàries va portar. Eren donacions recaptades a Moià i en una escola de Barcelona.

Les persones adultes han rebut les targetes de prepagament perquè puguin trucar a les seves famílies. El somriure ha estat generalitzat.

Ja estem instal·lats al centre d’acollida

Dimecres 16 de març vam instal·lar el nostre meeting point al centre d’acollida del carrer Kopernika, 21.

Vam atendre un bon nombre de famílies que necessitaven ampliar la informació que ja els havien donat la Gemma Poca i en Txema Pluvins. D’altres, ja venien amb la decisió presa, tan sols calia prendre nota de les seves dades per registrar-les.

Kopernika és un antic hospital ara habilitat per a acollir famílies ucraïneses. És un lloc de pas de gent que arriba carregada de maletes, bosses, quitxalla i alguna mascota. Gent que entra-i-surt. Malgrat tot, és un lloc prou silenciós. La gent fa fila a l’hora de la distribució del menjar de manera disciplinada. És senzill, auster, net i endreçat. Els voluntaris i voluntàries atenen amablement les demandes.

Tot rutlla. Angoixes i incerteses hi planen. Se t’arrapen a la pell.

El que passa aquí no és normal. Res és normal.

L’autocar ja ha sortit de Barcelona direcció Cracòvia

Avui, dimecres 16 de març, de bon matí, l’autocar ja ha sortit de Barcelona cap a Cracòvia.

Un equip de voluntaris i voluntàries ha carregat les provisions necessàries per a la travessa.

Aquestes provisions van ser recaptades a Moià i en una escola de Barcelona. També s’emporten quaderns, retoladors i alguna petita joguina per entretenir la mainada durant el viatge. I vint-i-cinc targetes telefòniques de prepagament perquè les famílies ucraïneses es puguin comunicar amb els seus.

Esperem que estiguin de tornada cap a finals de setmana.

Ja tenim un altre objectiu aconseguit i en menys d’una setmana!

Els Xaviers ja són a Cracòvia

En Xavier Moya i en Xavier Palau ja són a Cracòvia i s’han trobat amb la resta de l’equip: la Gemma Poca i en Txema Pluvins a Rynek Glowny, la gran plaça del centre històric.

Tots quatre han planificat com faran la recollida de dades i les invitacions a les famílies ucraïneses que vulguin sumar-se al nostre projecte d’acollida.

Els polonesos s’han abocat a acollir l’èxode incessant de persones que fugen atemorides. Per tot arreu hi ha banderes d’Ucraïna que onegen junt amb la bandera polonesa. Fins i tot, gran part de la ciutadania porta un llaç a la solapa amb els colors de la bandera: groc i blau. Quanta fraternitat!

La Gemma i en Txema ja han fet moltíssima feina i ja tenim unes quantes places d’autocar compromeses (aproximadament el 23 %). El nostre objectiu és tornar a casa ben plens.

Ara toca anar als centres d’acollida on es concentren el gruix de les famílies.

Dos voluntaris preparats per viatjar a Cracòvia

El Xavier Moya i el Xavier Palau marxen dimarts 15 de març cap a Cracòvia per donar suport a la tasca de la Gemma Poca, voluntària de l’entitat acreditada per treballar en els centres d’acollida de la ciutat. Informaran la gent que està interessada a viatjar a casa nostra i organitzaran el viatge de l’autocar sobre el terreny perquè estigui tot preparat per poder tornar, si tot continua igual, a finals de setmana.

Bon viatge Xaviers i moltes gràcies!

Carrera contrarellotge preparant l’autocar que ha de sortir dimecres

Si res no canvia, l’autocar sortirà dimecres 16 de març de bon matí, rumb a Cracòvia. Gràcies a la donació d’un grup de comerciants de Moià i d’un grup de voluntaris liderats per la Cecília Gómez, patrona de la fundació, tenim tot el menjar i beguda necessària per al viatge de tornada.

Hem habilitat un espai a Horta on un grup de voluntaris i voluntàries estan preparant des de dilluns 14 de març al matí, 48 lots amb tot allò necessari per al viatge. També s’ha d’organitzar l’entreteniment dins l’autocar, seran moltes hores de viatge. Joguines, fulls de paper, llapis i retoladors pels infants i pel·lícules en rus i ucraïnès pels adults. És sorprenent la capacitat d’implicació i solidaritat que té la gent de casa nostra.

Ja ha arribat la primera família ucraïnesa

Diumenge 13 de març va arribar la la primera família ucraïnesa a casa nostra. És una mare amb dos fills de dos i quatre anys i la seva àvia.

Dues psicòlogues de la Fundació CorAvant van portar-los amb la família d’acollida. A hores d’ara ja estan instal·lats, empadronats i ben aviat els visitarà un cardiòleg de la unitat de cardiologia pediàtrica de l’Hospital Vall d’Hebron.

Ha estat un procés logístic una mica diferent del projecte de l’autocar perquè els dos nens necessiten una atenció medica especial. Van arribar diumenge al matí via Berlín. Dues noies lleidatanes residents a Berlín va anar-los a buscar de matinada a un poble fronterer amb Polònia i els van portar directament a l’aeroport. Hem seleccionat una família d’acollida on hi ha una professional de la salut i una població de l’entorn urbà de Barcelona per les necessitats específiques dels infants. Ja estan instal·lats i comencen a situar-se.

Volem agrair la tasca de totes les persones voluntàries que han fet possible que aquesta família se senti, finalment, acollida.

Ajuda’ns a portar a persones ucraïneses a casa nostra

La Fundació CorAvant i un grup d’entitats sensibles a la situació que està vivint el poble ucraïnès ens estem organitzant per a enviar una autocar a Cracòvia per a recollir a 48 persones que han fugit d’Ucraïna a causa del conflicte bèl·lic. Una vegada l’autocar arribi a Barcelona, ja tenim seleccionades unes famílies per a acollir a aquestes persones. Per acollir entenem, allotjar-les, acompanyar-les i ajudar-les en tot allò que necessitin amb el suport de les entitats organitzadores fins que entrin en el circuit oficial de les administracions que esperem que sigui relativament aviat, encara que no podem parlar de terminis.

Ja hem aconseguit l’acreditació per a actuar sobre el terreny. De moment, tenim una voluntària, també acreditada, treballant a Cracòvia i a dos voluntaris que viatjaran amb autocar per donar el suport necessari i acompanyar a les persones que viatjaran en l’autocar de tornada a Barcelona.

L’autocar que teníem previst per a sortir el diumenge, finalment, i si no passa res, sortirà dimecres. La nostra previsió és que estigui de tornada per a final de la setmana que ve, estem fent tot el possible però res és segur. La situació és molt canviant i cada moment és crucial.

Fins al moment, hem cobert les despeses bàsiques de l’autocar, però encara queda molt per fer, seguim preparant el viatge i l’acollida de les famílies a casa nostra

Col·labora: Bizum: 00802

Dins de l’aplicació, busca l’opció de fer un donatiu o aportar a una causa solidària i després introdueix el codi 00802, que és el que correspon a la Fundació CorAvant.

o fes una transferència bancària: ES15 2100 0812 1102 0075 6055 (concepte: DONACIO UCRAÏNA)

Com a fundació, estem obligats a declarar la teva donació, si us plau, envia’ns les teves dades (nom complet, DNI i adreça postal) a coravant@fundaciocoravant.org i podràs desgravar-te-la a la propera declaració de la renda.

Moltes gràcies de tot cor

*A partir de l’1 de gener de 2020, les persones físiques que realitzin donacions tindran dret a la deducció en l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) del 80 % pels primers 150 euros. A partir d’aquesta xifra, la deducció és del 35 % o del 40 % si en els dos exercicis anteriors s’haguessin realitzat donacions amb dret a deducció a favor de la mateixa entitat. La deducció té un límit del 10 % de la base liquidable de l’impost. Les entitats jurídiques tenen una deducció del 35 % de la seva aportació segons els límits legals vigents. Les donacions fidelitzades durant un mínim de tres anys, tenen dret a una deducció en l’Impost de Societats del 40 %.

Els inicis del projecte d’acollida a persones d’Ucraïna

Tot va començar amb una trucada des de Polònia de la Gemma Poca, voluntària del projecte de cooperació internacional que ens informava que la situació era molt crítica, que hi havia molta gent per evacuar i que sabia d’una família amb fills amb cardiopatia que havien de rebre atenció mèdica especialitzada.

El patronat de la Fundació CorAvant i la junta de l’AACIC van estar d’acord en liderar un nou projecte d’acollida a persones d’Ucraïna i amb el suport d’altres entitats, un grup, cada vegada més nombrós de voluntariat i el contacte directe amb la Secretaria d’Immigració de la Generalitat vam començar a treballar.

L’objectiu del projecte és protegir i acollir a persones que estan fugint d’Ucraïna a causa de la guerra:

• Protecció és la que ha ofert la Comunitat Europea amb la decisió de tractar-los com a ciutadans europeus de ple dret (www.cear.org)
  • Acollida entesa com a allotjament, acompanyament emocional i ajuda en tot el que puguin necessitar.