Serveis

Les famílies ucraïneses ja són amb les famílies d’acollida

Tal com estava previst, el dissabte 19 de març de 2022, l’autocar va arribar a Barcelona.

La trobada a la Parròquia de Santa Eulàlia va ser un moment ple de màgia i intriga al voltant de preguntes com, per exemple, “Com serà la meva família d’acollida?”, “I el lloc on m’allotjaré?”.

Quan, per fi, les famílies ucraïneses van poder posar cara a les famílies acollidores, van vèncer una altra incertesa. Aquestes mateixes recreacions en l’imaginari també es donaven en les famílies acollidores.

Vull comprendre el que em diuen les voluntàries de la Fundació CorAvant sobre els tràmits legals que he de fer. Estic molt cansada i em costa mantenir l’atenció. Hi ha molt d’enrenou. Totes tenim moltes preguntes a fer, dubtes a esvair. El traductor s’esforça a vehicular preguntes i respostes bidireccionals. Els de la Fundació ens han donat un dossier del projecte d’acollida en ucraïnès. Copsen el nostre esgotament i ens diuen que no hi ha pressa, que ja respondrem el qüestionari i la resta. Les famílies acollidores també tenen el mateix dossier i es presten a ajudar-nos un cop arribem a casa.

Olina

Les famílies acollidores van portar dolços i begudes calentes pels convidats. Van anar a rebre’ls al peu de l’autocar i els van ajudar a carregar les maletes als cotxes que els durien a casa.

Des que vam trucar per a acollir una família que fuig de la guerra, hem entrat en una nova dimensió. N’hem parlat molt a casa. La nostra vida en comú havia entrat en una rutina sense substància. Sento una empatia indescriptible per a aquestes dones que fugen. M’he sorprès amb la resposta de la meva parella. La nostra vida necessitava un revulsiu i l’acollida d’aquesta família pot ser un nou impuls. En tinc la percepció, en la seva mirada, en el to de la seva veu, en les seves carícies. Hem recuperat la tendresa que se n’havia anat sense adonar-nos-en, arraconant-se al fons de la calaixera de les nostres vides.

Marta

En la majoria de famílies acollidores són les dones les que han pres la iniciativa. De dona a dona serà fàcil teixir complicitats.

L’equip de suport de la Fundació CorAvant està preparat per a donar un cop de mà a les famílies: psicòlogues, treballadores socials, equip de traductors i voluntariat. Som una entitat petita que hem assumit un repte d’una dimensió considerable. Els nostres principis són sòlids i esdevenen el pal de paller que apuntala els nostres compromisos.

A l’hora del comiat amb els voluntaris i voluntàries que els han acompanyat durant tot el viatge des de Cracòvia, els somriures, els agraïments i les abraçades no hi ha faltat. Tot molt emocionant.

Ara, tot i que s’han dissipat algunes incerteses, continuen preguntant-se: quan podrem tornar a casa? Quan podrem tornar a abraçar els nostres?