El projecte d’acollida a persones d’Ucraïna de la Fundació CorAvant rep una donació de 6.000 € de CEVASA

Amb totes les famílies ucraïneses que formen part d’aquest projecte, que vam iniciar el març de 2022, hem treballat per aconseguir la documentació necessària de protecció temporal i d’atenció mèdica, i també l’impacte emocional de la migració forçada, l’ansietat i la vulnerabilitat per capacitar-los cap a la presa de decisions sobre el projecte de vida futur.

Segons els resultats de les nostres valoracions després d’aquests mesos d’execució, el projecte d’acollida a persones d’Ucraïna de la Fundació CorAvant té un fort impacte en aspectes d’autonomia personal, seguretat individual i presa de decisions; habilitats que sovint moltes dones no havien hagut de desenvolupar quan convivien amb la família d’origen.

Algunes de les famílies ucraïneses del projecte d’acollida de la Fundació CorAvant inicien un nou camí

Dues mares ucraïneses i les seves filles estan compartint un pis a Castellterçol. Totes dues ja treballen amb contracte i se senten valentes i il·lusionades per afrontar aquesta nova etapa.

Quatre persones d’una família ucraïnesa han tornat a Kíev amb l’esperança de no haver de tornar a marxar. La filla petita ha decidit quedar-se a Moià i provar sort amb la seva parella.

Una família ucraïnesa ha marxat a Alacant a començar allà una nova vida.

Juntament amb el Consell Comarcal del Moianès, l’estratègia que estem seguint amb les famílies ucraïneses acollides dins del projecte de la Fundació CorAvant que encara estan a Catalunya és deixar de mirar-les com a refugiades i mirar-les com a migrants, treballar perquè s’integrin dins del nostre sistema social, ajudar-les a trobar feina, i també que puguin rebre les ajudes que els facin falta per poder ser autònomes a tots els nivells.

La Fundació CorAvant gestiona amb èxit el material quirúrgic i d’UCI que demanaven a l’hospital de Lviv

Des que va començar la guerra a Ucraïna, el març de 2022, la Cecília Gómez, vocal de la junta directiva de l’Associació de Cardiopaties Congènites (AACIC) i voluntària del projecte de suport a les persones refugiades de la Fundació CorAvant, ha estat en contacte amb el cap de pediatria i el cap de cirurgia cardíaca de l’hospital de Lviv, on el govern d’Ucraïna va traslladar-hi la unitat de cardiologia.

La gerència de l’hospital ens va fer arribar una llista de material quirúrgic i d’UCI que necessitaven, i des de la Fundació CorAvant hem estat tres mesos fent gestions sense parar fins a aconseguir-ho: finalment, a través del Comitè de cooperació i internacional del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya van tramitar aquesta llista a la Unió Europea, que és qui farà l’enviament del material.

Una de les famílies ucraïneses acollides dins el projecte de la Fundació CorAvant comença la seva nova vida independent a Lleida

La família acollida està molt agraïda i contenta per tota l’ajuda i suport que han rebut per part de la família acollidora i la Fundació CorAvant. Per la seva part, la família acollidora també ens dona les gràcies per tot el suport que ha rebut per part de CorAvant.

Les Llars del Seminari, gestionades per la Fundació “Entre Tots i per al Bé de Tothom”, agrupen un total de divuit pisos que acullen famílies en situació de vulnerabilitat social de manera temporal (màxim tres anys) per tal que puguin recuperar la seva autonomia.

“Hem passat un dia molt agradable!”, “Moltes gràcies pels consells, suggeriments, ajudes…”

El Pont romànic d’Esplugues (Castellcir) va ser el lloc escollit per a la trobada, perquè la gran majoria de famílies nouvingudes estan vivint amb famílies del Moianès (Moià, Castellterçol, Castellcir, Sant Quirze Safaja). Tot i que, dins del projecte de l’entitat, també hi ha famílies acollidores a Osona (Cantonigròs), al Vallès Oriental (Lliçà de Vall, Bigues i Riells), al Vallès Occidental (Viladecavalls), al Baix Llobregat (Pallejà) i a Barcelona.

Ens vam trobar a dos quarts de dotze del migdia a Castellterçol i vam anar caminant fins al Pont romànic d’Esplugues (Castellcir). Va ser una passejada còmoda i fàcil per a tots, per un camí verd i planer. Un cop allà, i després de dinar, mentre els més petits i petites gaudien d’una bona estona amb els voluntaris i voluntàries pallassos i pallasses d’hospital de la Fundació CorAvant, vam oferir a les famílies acollidores i acollides un espai de xerrada, acolliment i acompanyament.

La xerrada va tenir una part pràctica, dirigida per la Roser Galí, tècnica de l’àrea d’Atenció a les Persones del Consell Comarcal del Moianès; i la Dolors Elias, consellera de dinamització comunitària, salut, migracions i gent gran del mateix Consell Comarcal.

Galí i Elias van explicar els processos i procediments dels diversos recursos institucionals de què disposen les famílies com, per exemple, Serveis Socials, Servei d’Ocupació, Servei d’Aliments i robers de Càritas… Va ser una explicació molt propera i amena, que va resultar molt útil per a totes les famílies.

L’equip de la Fundació CorAvant vam parlar de l’acollida, de les relacions que s’estableixen entre famílies, d’acceptar que la convivència entre famílies catalanes i ucraïneses genera canvis i alteracions del ritme de vida i la dinàmica familiar, de com podem normalitzar els conflictes quotidians que puguin sorgir deguts a les diferències culturals, d’idioma… i de quins recursos podem utilitzar quan les coses no van bé.

També vam parlar del respecte, dels drets i deures de les famílies, de què s’espera de la família acollidora: incertesa, improvisació i resolució; i de què s’espera de la família d’acollida: que treballin conjuntament amb la família acollidora.

Les famílies catalanes del projecte d’acollida a Ucraïna de la Fundació CorAvant estan fent molt, però aquest nivell d’intensitat no pot durar eternament.

Des del Consell Comarcal del Moianès i la Fundació CorAvant vam encoratjar-les a elaborar plans conjunts amb les famílies ucraïneses per donar obertura a una següent fase: la formació o la inserció laboral de les persones nouvingudes.

La majoria de les famílies ucraïneses del projecte d’acollida de la Fundació CorAvant són mares amb fills i filles, però tenim també tres famílies on hi ha una àvia, i d’altres on hi ha una germana i un pare.

Totes elles ja tenen el NIE i estan empadronades aquí. Els nens i les nenes ja van a l’escola i tenen beques pel menjador i també per algunes activitats que es duen a terme dins de l’horari escolar.

Ens trobem amb tres casuístiques de famílies:

1. Les que volen tornar a Ucraïna de seguida que puguin.
  2. Les que ja han marxat, o tenen previst fer-ho, a altres països d’Espanya o d’Europa perquè allà hi tenen contactes que les poden ajudar.
  3. Les que es quedaran aquí.

Tan en la primera com en l’última casuística és molt important treballar la seva autonomia personal i econòmica, sigui mitjançant la formació o la inserció laboral.

Trobada de famílies acollidores i famílies ucraïneses acollides

Ens trobarem a Castellterçol, allà deixarem els cotxes, i anirem caminant fins al Pont romànic d’Esplugues (Castellcir). Allà, dinarem de pícnic i a la tarda farem una xerrada per a les famílies i els més petits podran gaudir d’una actuació de pallassos.

Esperem que ens faci un bon dia perquè el lloc que hem escollit convida molt a compartir i relaxar-se. Els nens i les nenes podran córrer lliurament i gaudir de l’espai, mentre els grans podrem compartir vivències i experiències

La Fundació CorAvant continua treballant per a acollir famílies ucraïneses amb necessitats especials

Aquesta selecció es fa tenint en compte el perfil de cada persona o unitat familiar per tal d’ajuntar famílies ucraïneses i catalanes que tinguin un perfil semblant. També tenim en compte que les famílies acollides estiguin a prop les unes de les altres per a poder mantenir el contacte. Actualment, tenim un potencial de 30 famílies acollidores.

En aquests moments, la Fundació té diversos fronts oberts per a acollir famílies ucraïneses amb necessitats especials. Estem en contacte amb:

• El cap de cardiologia de Lviv i amb el cap de pediatria, per tal que la canalla amb llista d’espera que no podran operar allà puguin venir cap aquí a fer-ho. Una vegada tinguem coneixement de quants infants s’han d’operar, determinarem si ho podem assumir a Catalunya, o els haurem de repartir amb la resta de l’Estat (Madrid, Bilbao, Andalusia i València).
  • L’organització Salam Lab, que és la que té la majoria de centres d’acollida de Polònia, perquè puguin informar-nos de les famílies que hi ha amb necessitats especials, perquè si volen venir a Catalunya, puguin fer-ho.
  • La directora general de Migracions.

Totes aquestes fonts són les que ens poden portar en els pròxims dies més famílies que vulguin venir cap aquí.

El dia a dia de les famílies ucraïneses i les famílies d’acollida

Les famílies acollidores ens expliquen que en el seu dia a dia viuen les diferències de costums i de cultura que tenen les famílies ucraïneses. Per exemple, en els hàbits alimentaris, mengen quan tenen gana, no estan acostumats a entaular-se per esmorzar, dinar, berenar i sopar com fem nosaltres. No tenen horaris establerts, i cuinen de manera molt diferent, tan pel que fa a aliments com a mètode de cocció.

Atenem de manera personalitzada cada família ucraïnesa i la seva família d’acollida

Totes elles explicaven que una de les coses que estan fent més és ensenyar-los català. Les nouvingudes mostren molt d’interès a aprendre l’idioma. Algunes famílies, fins i tot, se les han enginyat omplint la casa de notes adhesives amb el nom de cada cosa en català i en ucraïnès.

Des de la Fundació CorAvant també les animem a aprendre la llengua i a descobrir diversos racons dels pobles on s’allotgen. I també els donem missatges de calma i esperança pel que fa al permís de treball, ja que és un procés més lent del que elles s’esperaven.

Per altra banda, estem preparant una trobada de famílies per a poder fer un nou retrobament totes plegades.

La Fundació CorAvant continua amb l’acollida de famílies ucraïneses

Aquesta nova fita ha estat possible gràcies a la feina conjunta amb el Ministerio de Defensa, l’Oksana, la Gemma P, l’Elena A, la Rosa Armengol i la Mireia Salvador.

Des de la Fundació CorAvant continuem amb l’acollida de famílies ucraïneses que tenen fills o filles que tenen diagnosticada una patologia. Ara estem fent els tràmits perquè una família de metges de Madrid acullin una nena de quatre anys i la seva família de Kíev perquè pugui seguir amb el seu tractament, i d’un nen amb el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). I l’Oksana i la Gemma P estan en contacte amb més famílies.

El projecte d’acollida a persones d’Ucraïna continua i s’amplia

Ja fa gairebé una setmana que les famílies ucraïneses que van venir amb l’autocar estan amb les famílies d’acollida. Unes i altres, a poc a poc, van establint complicitats. Volem que les famílies ucraïneses se sentin segures i que vagin vencent les incerteses lògiques de qui arriba a un país llunyà. Pel que fa a la comunicació totes elles han hagut de posar en marxa molts recursos personals i alguns d’ells molt enginyosos.

Ara, des de la Fundació CorAvant anem fent el seguiment individualitzat amb cada una d’elles, juntament amb la traductora Maria Tieplova.

Des de l’entitat també estem preparades per rebre i atendre a altres famílies que venen cap aquí a través d’altres vies. La Gemma Poca està en contacte amb l’ONG Acción Norte que, des de Cracòvia, ens van enviant més famílies. Ara, de forma més immediata, estem esperant que arribin una mare amb tres fills i una noia de vint-i-un anys. També sabem que hi ha set famílies que tenen infants amb pluridiscapacitat i hem contactat amb una pediatra que està a Ucraïna per conèixer quina és la seva situació. Juntament amb el Ministeri de Defensa d’Espanya estem tramitant que totes elles puguin venir cap a València.

La guerra no s’acaba i sembla que va per llarg.