Serveis

“Hem passat un dia molt agradable!”, “Moltes gràcies pels consells, suggeriments, ajudes…”

Aquests són alguns dels missatges que vam rebre al grup de whatsapp de les famílies acollidores de persones ucraïneses després de la trobada que vam fer el diumenge 8 de maig de 2022 dins del projecte d’acollida a persones d’Ucraïna de la Fundació CorAvant.

El Pont romànic d’Esplugues (Castellcir) va ser el lloc escollit per a la trobada, perquè la gran majoria de famílies nouvingudes estan vivint amb famílies del Moianès (Moià, Castellterçol, Castellcir, Sant Quirze Safaja). Tot i que, dins del projecte de l’entitat, també hi ha famílies acollidores a Osona (Cantonigròs), al Vallès Oriental (Lliçà de Vall, Bigues i Riells), al Vallès Occidental (Viladecavalls), al Baix Llobregat (Pallejà) i a Barcelona.

Ens vam trobar a dos quarts de dotze del migdia a Castellterçol i vam anar caminant fins al Pont romànic d’Esplugues (Castellcir). Va ser una passejada còmoda i fàcil per a tots, per un camí verd i planer. Un cop allà, i després de dinar, mentre els més petits i petites gaudien d’una bona estona amb els voluntaris i voluntàries pallassos i pallasses d’hospital de la Fundació CorAvant, vam oferir a les famílies acollidores i acollides un espai de xerrada, acolliment i acompanyament.

La xerrada va tenir una part pràctica, dirigida per la Roser Galí, tècnica de l’àrea d’Atenció a les Persones del Consell Comarcal del Moianès; i la Dolors Elias, consellera de dinamització comunitària, salut, migracions i gent gran del mateix Consell Comarcal.

Galí i Elias van explicar els processos i procediments dels diversos recursos institucionals de què disposen les famílies com, per exemple, Serveis Socials, Servei d’Ocupació, Servei d’Aliments i robers de Càritas… Va ser una explicació molt propera i amena, que va resultar molt útil per a totes les famílies.

L’equip de la Fundació CorAvant vam parlar de l’acollida, de les relacions que s’estableixen entre famílies, d’acceptar que la convivència entre famílies catalanes i ucraïneses genera canvis i alteracions del ritme de vida i la dinàmica familiar, de com podem normalitzar els conflictes quotidians que puguin sorgir deguts a les diferències culturals, d’idioma… i de quins recursos podem utilitzar quan les coses no van bé.

També vam parlar del respecte, dels drets i deures de les famílies, de què s’espera de la família acollidora: incertesa, improvisació i resolució; i de què s’espera de la família d’acollida: que treballin conjuntament amb la família acollidora.

Les famílies catalanes del projecte d’acollida a Ucraïna de la Fundació CorAvant estan fent molt, però aquest nivell d’intensitat no pot durar eternament.

Des del Consell Comarcal del Moianès i la Fundació CorAvant vam encoratjar-les a elaborar plans conjunts amb les famílies ucraïneses per donar obertura a una següent fase: la formació o la inserció laboral de les persones nouvingudes.

La majoria de les famílies ucraïneses del projecte d’acollida de la Fundació CorAvant són mares amb fills i filles, però tenim també tres famílies on hi ha una àvia, i d’altres on hi ha una germana i un pare.

Totes elles ja tenen el NIE i estan empadronades aquí. Els nens i les nenes ja van a l’escola i tenen beques pel menjador i també per algunes activitats que es duen a terme dins de l’horari escolar.

Ens trobem amb tres casuístiques de famílies:

1. Les que volen tornar a Ucraïna de seguida que puguin.
  2. Les que ja han marxat, o tenen previst fer-ho, a altres països d’Espanya o d’Europa perquè allà hi tenen contactes que les poden ajudar.
  3. Les que es quedaran aquí.

Tan en la primera com en l’última casuística és molt important treballar la seva autonomia personal i econòmica, sigui mitjançant la formació o la inserció laboral.